Soitinesittely

Viulu

Viulu kuuluu jousisoitinperheeseen kuten attoviulu, sello ja kontrabasso. Viulusta saadaan ääni hankaamalla hevosen jouhista tehtyä jousta kieliä vasten tai näppäilemällä sen kieliä. Viulun ääni on kirkas ja laulava.

Viulunsoiton voi Tuulikellossa aloittaa jo alle kouluikäisenä ryhmässä tai yksityistunnilla. Kaiken ikäiset oppilaat ikään ja lähtötasoon katsomatta ovat tervetulleita!

Opetuksessa otetaan aina huomioon oppilaan ikä, toiveet ja yksilölliset tarpeet. Varsinkin aluksi ja pienten lasten kohdalla opetus tapahtuu korvakuulolta satukuvien, lorujen, laulun ja leikin kautta.

Viuluja on seitsemää eri kokoa, joten ennen soittimen hankintaa tulee olla yhteydessä opettajaan oikean koon varmistamiseksi. Opettaja voi auttaa soittimen hankinnassa.

Oppilassoittimen hinta on n. 350-500€. Tuulikellolla on myös joitakin chrotta-viuluja vuokrattavaksi.

violin, classic, instrument

Ukulele

Ukulele on kuin pieni kitara, mutta siinä on vain neljä kieltä. Ukulelejä on kyllä eri kokoja, mutta kaikki ne ovat reilusti kitaraa pienempiä. Ukuleleä on monella tapaa helpompi soittaa kuin kitaraa; kevyempi kosketus ja yksinkertaisemmat soinnut. Jokainen oppii säestämään sillä lauluja ja melodioitakin pienen harjoittelun jälkeen. Ukuleleä on helppo kuljettaa mukana kantopussissa retkillä ja matkoilla. Se on myös edullinen hankkia sillä jo 50 eurolla saa oman soittimen. Kannattaa ryhtyä soittamaan ukuleleä! Siitä saa hyvän kaverin!

Kitara

Kitara on hyvin suosittu kielisoitin, koska siinä on kaunis ääni ja sen soittaminen on kohtuullisen helppoa. Perus kitarassa on kuusi kieltä mutta myös 12-kielisiä kitaroita on paljon tarjolla.
Kitaransoittotyylejä on nykyisin monia. Klassisen musiikin soitossa käytetään molemman käden kaikkia sormia ja opiskelu tapahtuu nuoteista. Soinnuista soittamisessa voidaan käyttää apuna plektraa ja se on enemmän rytmimusiikin kanssa tekemisissä, ja siitähän kitara tällä hetkellä lähinnä tunnetaan.

Yleisin aloittelijan kitara on nailonkielinen. Sen kielet ovat sormille mukavampia ja pehmeämpiä ja ääni lämpöisempi ja hiljaisempi. Metallikielisillä kitaroilla soitetaan lähinnä ns kevyttä musiikkia soinnuista ja ääni on kirkkaampi ja kuuluvampi. Sillä säestetään lauluja tai jotain soolosoitinta tai soitetaan melodioita ja kitarasooloja.
Kitaraa ostaessa on tärkeää harkita kitaran kokoa. 1/2 kitara sopii yleeensä alle yhdeksänvuotiaalle, 3/4 vähän isommille ja 4/4 eli kokonainen täysikasvuisille. Kannattaa katsoa myös käytettyjä kitaroita.

piano, yamaha, grand piano

Piano

Pianonsoitossa ei ole tarkkaa aloitusikää tai ikärajoja yleensä. Opetus on yksilöllistä. Kaikilla on omat vahvuutensa ja kehittymisalueet. Pianonsoitto vaatii pitkäjänteisyyttä ja sitä, että pystyy keskittymään pianotunnin ajan. Pyrin opettamaan kaikkea sitä, mitä pianonsoitto edellyttää eli rytminlukua, nuottien lukua, musiikillista ilmaisua ja musiikin hahmotusta.

Rummut

Rumpuryhmässä harjoittelemme yhdessä soittamista erilaisilla lyömäsoittimilla, ryhmässä kuuntelemista sekä pieniä rumpukappaleita. Kehollisen koordinaation ja yhteissoittotaitojen kehittäminen on ryhmäharjoittelun keskiössä. Yksityistunneilla keskitymme samoihin asioihin, mutta enemmän yksilö ja -yksityiskohtaisessa ohjauksessa.

Rumpuryhmissä soitamme käsin Afrikkalaisperäisiä nahkakalvoisia rumpuja (djembe) ja lisäämme mukaan pieniä lyömäsoittimia kuten metallisia kulkusia ja puisia helistimiä.

Yksityistunneilla harjoittelemme modernin rumpusetin soittamista. Se koostuu sekä käsin että jaloin polkimilla  soitettavista rummuista ja symbaaleista eli metallilautasista. Rumpusettiä soitamme puisilla kapuloilla, harjamaisilla vispilöillä ja pehmeillä huopanuijilla.

Saksofoni & Klarinetti

Saksofoni ja klarinetti ovat monipuolisia puhallinsoittimia. Ne sopivat hyvin sekä soolosoittimiksi että erilaisiin ryhmiin ja orkestereihin. Niillä voi soittaa kaikenlaista musiikkia lastenlauluista klassiseen, jazzista rockiin ja popista humppaan. Sopiva aloitusikä on n. 8-vuotiaasta eteenpäin, myös aikuisena voi aloittaa soittamisen. Tunneilla harjoitellaan soittimen teknistä “hallintaa” (esim.puhallus, hengitys, sormet), soitetaan erilaisia kappaleita sekä myös sävelletään ja improvisoidaan.

Sello

Sello on viuluperheen suurin jäsen ja hyvin monipuolinen soitin. Sellolla voi soittaa sekä möreän matalia, tumman täyteläisiä ääniä että korkealta ja kovaa. Sellolla taipuu niin taiturilliset luritukset kuin laulavat linjat kappaleissa. Sello on tärkeä soitin orkesteri- ja kamarimusiikissa. Yhtyeissä sello toimii usein bassosoittimen roolissa, mutta sillä voi soittaa myös kauniita sooloja.

Selloa soitetaan istuen siten, että sellon piikki eli stakkeli tuetaan lattiaa vasten. Sello on perheystävällinen soitin, sillä sen ääni on aloittelijankin käsissä pehmeä ja miellyttävä. Sellonsoiton voi aloittaa jo ennen kouluikää, mutta myöhemminkin aloitettu soittoharrastus kantaa varmasti hedelmää.

cello, musical instrument, instrument
flute, instrument, music

Huilu

Huilu on puupuhallin, jota kutsutaan myös poikkihuiluksi vaakasuoran eli poikittaisen soittoasennon takia. Huilussa on kaunis heleä ääni, joka on lumonnut kuulijansa kautta aikojen. Huilu on monikäyttöinen, joka löytyy esimerkiksi orkestereista, kamarimusiikista, jazzista sekä kansanmusiikista.